Răspuns: În situația prezentată, este necesar a se depune ultimul bilanț aprobat.
Da. Metodologia de calcul se aplică diferențiat pentru solicitant și pentru partener.
Se va utiliza formula de calcul luând în considerare norma întreagă a membrilor echipei de proiect.
Pot fi defalcate costurile pe solicitant sau partener de proiect; dacă se consideră necesar se pot atașa devize justificative detaliate pentru cheltuielile specifice incluse în buget.
Metodologia de calcul se detaliază sub bugetul proiectului. Dacă se consideră necesar se pot atașa devize justificative detaliate pentru cheltuielile specifice incluse în buget.
Răspuns: Contribuția proprie de 10% obligatorie pentru fiecare solicitant - organizație neguvernamentală - face parte din totalul costurilor eligibile ale proiectului și se evidențiază ca atare în pagina 2 - Surse de finanțare a Anexei 2 - Bugetul proiectului.
Răspuns: Nu este obligatoriu ca partenerul să aibă contribuție financiară proprie în cadrul proiectului.
Răspuns: Sursele de verificare/ informare reprezintă documentele unde se consemnează îndeplinirea indicatorilor propuși prin proiect (ex: rapoarte de activitate, procese verbale, alte livrabile etc).
Răspuns: “Capacitatea de diseminare si de utilizare a rezultatelor proiectului” se referă la posibilitatea ca rezultatele proiectului să fie multiplicate, la probabilitatea ca aceste rezultate să fie utilizate si după finalizarea proiectului, fie de către promotor, fie de către alte entități. Poate fi văzut și ca un element de sustenabilitate.
Răspuns: La depunerea cererii de finanțare se solicită Anexa 5 - Scrisoarea de intenție privind parteneriatul. Acordul de parteneriat va fi solicitat la semnarea contractului de finanțare.
Răspuns: Depinde de natura traducerii ce trebuie bugetată. De exemplu, la cap. 2 se trec traducerile unor documente ale proiectului (dacă este nevoie), pe când la cap.3 se trec traducerile literare, subtitrări etc.
Răspuns: În cazul proiectelor unde nu există parteneri din alte țări, dosarul de finanțare se depune în limba română. Pentru proiectele unde există parteneri din țări străine, dosarul cererii de finanțare trebuie depus în română și engleză, deci pentru toate documentele de la 1-15 indicate în Ghidul solicitantului, pag. 26, cu excepția balanței de verificare. În ambele cazuri, dacă se depun documente suport în alte limbi, acestea trebuie să fie însoțite de o traducere în română și/sau engleză.
Răspuns: Pentru documentele aferente partenerilor din alte țări cuprinse la pag. 26, pct. 9 din Ghidului solicitantului, traducerea se va realiza numai asupra “textului/părții din statut sau a documentului echivalent care certifică activitatea organizației în domeniul culturii sau în domeniul proiectului și care va trebui atașată. Traducerile autorizate vor fi solicitate la semnarea contractelor de finanțare. La momentul cererii de finanțare se depun traduceri simple, cu mențiunea CONFORM CU ORIGINALUL.
Răspuns: Categoria de cheltuieli rezultate direct din cerințele contractului de finanțare se referă la acele activități impuse prin contractul de finanțare, de exemplu asigurarea vizibilității a proiectului, cheltuieli cu auditorii (unde este cazul) etc.
Răspuns: Structurarea bugetului și bugetarea cheltuielilor aferente rămân la latitudinea solicitantului, nefiind obligatorie includerea cheltuielilor indirecte.
Răspuns: Fișele de post aferente pozițiilor care formează echipa de proiect, trebuie aprobate după cum urmează:
Vă precizăm de asemenea că, în înțelesul prevederilor Ghidului solicitantului, fișele de post menționate se referă doar la echipa de management.
Răspuns: Nu este necesară depunerea altor documente pentru fundamentarea bugetului, doar completarea Anexei 2 - Bugetul proiectului.
Răspuns: Certificatul fiscal este necesar și pentru partener. Este vorba despre două certificate, atât pentru solicitant, cât și pentru partener și anume: certificatul privind lipsa datoriilor la bugetul de stat (eliberat de ANAF în România) și certificatul privind lipsa datoriilor referitoare la impozitele si taxele locale eliberat de primărie.
*Cu titlu informativ, pentru Norvegia, certificatul privind taxele se cheamă “Skatteattest for Skatt” și se obține de la autoritățile locale, prin poștă. Certificatul care atestă că nu datorează TVA se numește “Skatteattest for merverdiavgift” și se solicită online.
Răspuns: În cazul în care solicitantul este ONG, contribuția în natură este acceptată, așa cum este explicată în Ghidul Solicitantului. Contribuția proprie la proiect în acest caz, de minim 10%, poate fi acoperită fie de solicitant, fie de partenerul de proiect, fie de ambii, așa cum se stabilește în cadrul Acordului de parteneriat încheiat între aceștia.
În cazul în care partenerul este ONG, contribuția acestuia în natură (dacă este cazul) prin munca voluntară este acceptată.
Răspuns: Conform precizărilor din Ghidul solicitantului, plata tranșelor de prefinanțare se face după cheltuirea a cel puțin 70% din orice plată anterioară. Estimarea necesarului de fonduri pentru fiecare perioadă ce urmează se face de către promotorul de proiect. Instrucțiuni suplimentare despre implementarea proiectelor vor fi transmise solicitanților care semnează contracte de finanțare.
Așadar, asigurarea fluxului de fonduri depinde în bună măsură de modul cum promotorul de proiect își realizează previziunile.
Răspuns: Cheltuielile de subzistență în străinătate se referă la costurile cu cazarea și diurna. Modul de efectuare a acestor cheltuieli este alegerea și decizia promotorului de proiect.
Răspuns: În cazul proiectelor mari, pentru acele propuneri de proiecte în care ponderea activităților de achiziții publice depășeste 20% din totalul costurilor eligibile ale proiectului (mai puțin în cazul achizițiilor directe), echipa de proiect trebuie să includă un expert specializat în derularea acestor proceduri.
Prevederile OUG 34/2006 se aplică promotorilor de proiect entităților publice, iar în cazul promotorilor de proiect entități private se aplică prevederile Ordinului MFE 1120/2013. (precizările se regăsesc și în Ghidul Solicitantului la capitolul 7. Achiziții publice.
Răspuns: Legislația care se aplică la stabilirea nivelului de prețurilor unitare pentru munca voluntară a angajaților / experților din partea partenerului de proiect, este legislația în vigoare în statul beneficiar și anume România.
Promotorul de proiect, poate solicita, opțional, avizul Operatorului de program asupra machetelor materialelor de promovare pe care urmează să le producă în cadrul proiectului.
Răspuns: Perioada de implementare a proiectului se poate decala în funcție de momentul semnării contractului de finanțare. Este recomandabil ca în graficul de implementare a activităților să specificați durata activităților în unități de timp.
Răspuns: Politica uzuala a promotorului de proiect se refera la nivelul uzual de salarizare în cadrul organizației solicitantului / partenerului.
Răspuns: Onorariile pentru artiști sunt eligibile și le încadrați pe cheltuieli specifice. Valoarea acestora trebuie să fie conformă bunelor practici și tarifelor uzuale din domeniu.
Răspuns: Nu există prevederi specifice în acest sens. Activitățile proiectului se organizează în funcție de alegerea promotorului, de obiectivele și specificul proiectului.
Răspuns: Activitățile din cadrul unui proiect sunt eligibile (decontabile) dacă sunt desfășurate în statele din care provin și partenerii eligibili, conform definiției din Ghidul solicitantului, anume: statele donatoare, statele beneficiare sau într-o țară din afara Spațiului Economic European care are graniță comună cu statul beneficiar.
În acest sens, state donatoare sunt Norvegia, Islanda și Liechtenstein. Statele beneficiare sunt: Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Estonia, Grecia, Ungaria, Letonia, (Latvia), Lituania, Malta, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania. Iar în cazul României se adaugă și Republica Moldova, Ucraina și Serbia.
Un promotor de proiect poate desfășura activități și într-un stat altul decât cele precizate mai sus, însă necesitatea derulării acestora trebuie să fie bine motivată și justificată în sensul de a contribui efectiv la îndeplinirea obiectivelor Programului, respectiv ale proiectului.
Răspuns: Pozițiile care presupun activități de management al proiectului pot fi externalizate. Costurile cu salarizarea managerului de proiect, alți membri ai echipei de management se includ la capitolul 1 Cheltuieli de management.
Aceste cheltuieli trebuie să fie în limite rezonabile, întrucât cheltuielile excesive pot fi judecate ca neeligibile, conform prevederii din secțiunea 6.5.3. a Ghidului solicitantului.
Răspuns: Toate documentele care formează dosarul de finanțare trebuie traduse în limba engleză. În ceea ce privește documentele statutare, la momentul depunerii dosarului de finanțare, acestea vor fi doar traduse, urmând ca, în cazul selectării, să fie traduse și legalizate.
Răspuns: Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Estonia, Grecia, Ungaria, Letonia, (Latvia), Lituania, Malta, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania.
Răspuns: În cadrul Programului PA17/RO13, nu sunt eligibile cheltuielile pentru achiziția de mijloacele de transport.
Răspuns: Cheltuielile cu deplasarea (transport, cazare, diurnă) care sunt incluse în categoria costurilor de management, se referă doar la personalul alocat managementului de proiect (echipa care administrează proiectul) și personalului contractat pentru implementarea unora dintre activitățile de gestionare a proiectului. Cheltuielile de deplasare ale altor categorii cum ar fi membrii unui ansamblu artistic, tehnicieni etc. se încadrează la costuri specifice.
În acest sens, se pot consulta explicațiile privind cheltuielile eligibile specificate în Anexa 2 Bugetul Proiectului, pagina 3 – Explicații (indicația de la pct 1.2 cheltuieli cu deplasarea, prin care se solicită menționarea distinctă a costurilor aferente deplasărilor echipei de proiect de cele ale celorlalte categorii de persoane care participă la proiect. Aceste cheltuieli se pot încadra în alte linii / capitole bugetare, ex. costuri specifice etc, în funcție de specificitatea contractelor din cadrul proiectului.
Răspuns: Se pot achita astfel de onorarii, în măsura în care prezența acestora este justificată și respectă prevederile Ghidului solicitantului și ale legislației specifice în vigoare.
Răspuns: Drepturile de autor sunt încadrate la cheltuieli specifice -cap.3 din Anexa 2.
Răspuns: Pentru acest personal nu exista un plafon superior al salariilor sau onorariilor. Însă aceste cheltuieli trebuie să fie în limite rezonabile, conform tarifelor uzuale din domeniu, întrucât cheltuielile excesive pot fi judecate ca neeligibile, conform prevederii din secțiunea 6.5.3. Costurile personalului artistic se includ în buget la secțiunea de cheltuieli specifice.
Răspuns: Valoarea care se ia în considerare pentru aplicarea procedurilor de achiziție publică este valoarea estimată fără TVA.
Răspuns: Cheltuielile individuale sunt acceptate, cu respectarea legislației referitoare la valoarea achiziției.
Răspuns: În mod obligatoriu această prestație trebuie însoțită de contracte de voluntariat, încheiate cu respectarea legislației în vigoare. În cadrul respectivelor contracte se vor menţiona orele pe care le prestează fiecare voluntar. Acestea vor fi depuse în copie la semnarea contractului de finanțare, în cazul în care proiectul este selectat pentru finanțare.
Răspuns:Nu există o cotă procentuală stabilită pentru cheltuielile privind dotările cu echipamente.
Răspuns: Certificatele care să ateste lipsa datoriilor restante fiscale și sociale sunt necesare și din partea solicitantului și a partenerilor de proiect.
Răspuns:Dacă Centrul Județean are personalitate juridică, poate depune proiecte în nume propriu, maxim 3 cereri de finanțare în cadrul cererii pentru proiecte mari și maxim 3 cereri în cadrul cererii pentru proiecte mici.
Dacă Centrul Județean NU are personalitate juridică, poate solicita finanțare prin intermediul Consiliului Județean, care poate depune maxim 3 cereri de finanțare în cadrul cererii pentru proiecte mari.
Răspuns: Conform prevederilor din HG 1860/2006, diurna zilnică pentru personalul implicat în proiecte este de 13 lei, iar consumul de combustibil auto de 7.5 litri/100 km.
Răspuns:Cheltuielile cu deplasarea (transport, cazare, diurnă) care sunt incluse în categoria costurilor de management, se referă doar la personalul alocat managementului de proiect (echipa care administrează proiectul) și personalului contractat pentru implementarea unora dintre activitățile de gestionare a proiectului. Cheltuielile de deplasare ale altor categorii cum ar fi membrii unui ansamblu artistic, tehnicieni etc. se încadrează la costuri specifice.
În acest sens, se pot consulta explicațiile privind cheltuielile eligibile specificate în Anexa 2 Bugetul Proiectului, pagina 3 – Explicații (indicația de la pct 1.2 cheltuieli cu deplasarea, prin care se solicită menționarea distinctă a costurilor aferente deplasărilor echipei de proiect de cele ale celorlalte categorii de persoane care participă la proiect. Aceste cheltuieli se pot încadra în alte linii / capitole bugetare, ex. costuri specifice etc, în funcție de specificitatea contractelor din cadrul proiectului).
Răspuns: În conținutul dosarului de finanțare există Declarația de angajament, declarație pe proprie răspundere, prin care își asumă asigurarea co-finanțării. În perioada contractării se va cere dovada cofinanțării prin extras bancar.
Răspuns: Statutul de PFA trebuie depus în cadrul dosarului de finanțare, nu în perioada de precontractare.
Răspuns: Activitatea din domeniul culturii a ONG-urilor se dovedește în primul rând, prin prevederea statutară a organizației, precum și prin experiența dovedită a proiectelor culturale, așa cum trebuie detaliată în cadrul Anexei 1 la Ghidul solicitantului – Formularul cererii de finanțare, secțiunea 1.4. pct b.
Răspuns: În cadrul Acordului de parteneriat pe care promotorul de proiect (solicitantul din România) îl încheie cu partenerul de proiect, se va specifica care dintre activitățile - implicit, costurile - proiectului sunt efectuate de liderul de proiect și care sunt efectuate de către partener.
În plus,
Conform precizărilor din Ghidul solicitantului, 13.3 "Verificarea și aprobarea rapoartelor", în cazul verificării cheltuielilor efectuate de către partenerii de proiect, din statele donatoare, va fi necesară și suficientă prezentarea de către aceștia a unui raport realizat de un auditor independent și certificat din statul în care este înregistrat respectivul partener, care să certifice că plățile solicitate de către partener la rambursare promotorului de proiect au fost efectuate în concordanță cu Regulamentul, legislația națională și practicile contabile din țara partenerului de proiect.
Răspuns: Cumpărarea de bunuri imobiliare nu sprijină realizarea obiectivelor Programului PA17/RO13 și în consecință nu este eligibilă în cadrul Programului. Închirierea de spații face parte din categoria cheltuielilor eligibile cu condiția ca spațiul respectiv să fie absolut necesar îndeplinirii scopului și obiectivelor proiectului. Costurile de închiriere sunt eligibile pentru perioada de implementare a proiectului vizat.
Răspuns: Conform prevederilor Ghidului solicitantului, Acordul de parteneriat încheiat trebuie să conţină şi o clauză privind situaţia în care unul dintre parteneri nu-şi realizează obligaţiile. În acest caz, solicitantul trebuie să poată prelua activitatea partenerului în cauză.
Răspuns: Producția de bunuri și servicii privind cultura minorităților se referă atât la bunurile tangibile (colecționare și expunere obiecte tradiționale, producție de artizanat, creație vestimentară etc.), cât și la cele intangibile (culegere de folclor, obiceiuri, albume de fotografii, de muzică, monografii etc.) și utilizarea acestora pentru a face cât mai accesibilă publicului larg cultura respectivă.
Răspuns: În cazul proiectelor mici, ONG-urile trebuie să fie active în domeniul culturii; în cazul proiectelor mari, nu este o condiție obligatorie.
Răspuns: O organizație poate să depună maxim 3 proiecte pentru fiecare dintre cele două cereri de proiecte (proiecte mari, respectiv proiecte mici).
Răspuns: Lista cu indicatori din formularul cererii este enumerativă și trebuie să realizați numai unii dintre ei în cadrul proiectului, în funcție de specificul acestuia. De asemenea, mai puteți adăuga și alți indicatori relevanți. Însă valoarea numerică a unui indicator completată de solicitant în formular devine obligație asumată. Acest lucru semnifică asumarea îndeplinirii acestora și a obținerii anumitor rezultate, pe baza finanțării nerambursabile primite, în cadrul contractului de finanțare a proiectului. De exemplu, dacă se trece ca indicator de realizat 1 artist care participă la o expoziție internațională, 3 opere de artă care participă la expoziția internațională și 1 spectacol etc, acestea trebuie să fie apoi obligatoriu realizate în cadrul proiectului.
Răspuns: Conform Grilei de evaluare prezentate în Ghidul Solicitantului, pag. 30-32, se punctează calitatea contribuției proiectului la componentele Programului și nu numărul de componente la care proiectul contribuie. Așadar, proiectul poate contribui la o singură componentă sau la ambele, în proporții diferite. În Formularul cererii de finanțare, la pct 2.5, trebuie descrisă contribuția proiectului la realizarea uneia sau a ambelor componente ale Programului, după caz. Ca urmare, puteți scrie în cadrul unei cereri de finanțare proiectul chiar dacă sprijină ambele componente.
Răspuns: Conform precizărilor cuprinse în Ghidul solicitantului, nu se impune nicio condiție de existență sau experiență anterioară, astfel că și ONG-urile nou înființate sunt eligibile, dar se evaluează capacitatea lor de implementare, inclusiv a membrilor ori angajaților ONG-ului.
Răspuns: Conform Ghidului solicitantului, Cap. 6.5.2. Condiții generale, cheltuielile în cadrul proiectului sunt eligibile dacă sunt efectuate în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, mai precis, cheltuielile efectuate în perioada cuprinsă între data semnării contractului de finanţare și data finalizării ultimei activităţi a proiectului, la care se adaugă 30 de zile necesare pentru efectuarea plăţilor în cadrul proiectului.Ca urmare, cheltuielile de consultanță pentru scrierea cererii de finanțare NU sunt eligibile.
Răspuns: Verificarea administrativă a cererilor de finanțare se face pe măsura depunerii lor, însă evaluarea tehnică (notarea) tuturor proiectelor se va realiza după încheierea termenului limită de depunere.
Răspuns: Semnarea contractelor de finanțare se va realiza după evaluarea tuturor proiectele depuse, estimativ în a doua jumătate a anului 2014.
Răspuns: Proiectele în parteneriat vor avea prioritate. Astfel, se va acorda punctaj suplimentar proiectelor implementate în parteneriat între operatorii culturali din România și cei din statele donatoare.
Însă, existența unui parteneriat cu o entitate din statele donatoare nu este o condiție obligatorie pentru obținerea de finanțare în cadrul Programului.
Răspuns: Da, însă doar proiectele implementate în parteneriat cu o organizație din statele donatoare vor fi punctate în cadrul Grilei de evaluare.
Răspuns: Participarea la seminar nu condiționează depunerea unei cereri de finanțare în cadrul Fondului pentru relații bilaterale.
Seminarul de matchmaking organizat de Unitatea de Management a Proiectului, în calitate de Operator de Program, reprezintă una dintre variantele posibile pentru identificarea de parteneri.
Pe de altă parte, Măsura A - Inițiere / Dezvoltare de parteneriate din cadrul Fondului pentru relații bilaterale oferă sprijin financiar (până la 1.500 euro / entitate) atât operatorilor culturali din România, cât și celor din statele donatoare (Norvegia, Islanda și Liechtenstein) pentru deplasarea în vederea stabilirii de parteneriate. Astfel, finanțarea din cadrul Fondului reprezintă o altă modalitate, distinctă, la dispoziția celor interesați de găsirea unui partener și implicit, dezvoltarea unui proiect în parteneriat.
De asemenea, operatorii culturali pot întreprinde, pe cont propriu, demersuri în vederea stabilirii de contacte directe cu potențiali parteneri din statele donatoare.
Răspuns: Declarația de parteneriat a partenerului străin este acceptată și în copie.
Răspuns: Evaluarea cererilor de finanțare se va realiza continuu, în ordinea primirii, în termen de 10 zile lucrătoare de la declararea cererii de finanţare ca fiind eligibilă. În cazul în care se solicită clarificări, termenul se prelungeşte.