Răspuns: Se pot face referiri la Manualul de identitate vizuală pus la dispoziția promotorilor de proiecte de OP (existent și pe pagina web a Programului), dar nu există o traducere oficială integrală a Communication and Design Manual.
Răspuns: Aceste cerințe se pot introduce și în caietul de sarcini cu condiția să nu fie cumulative.
Se consideră cerință excesivă doar solicitarea ca experiența specifică a managerului de proiect să fie realizată în calitatea acestuia de manager de proiect atestat/certificat CNFPA, respectiv ca acesta să fi participat ca manager de proiect în cel puțin un proiect după obținerea atestatului/certificatului CNFPA.
Răspuns: Da.
Cu privire la anunțurile aferente achizițiilor publice, în cazul beneficiarilor privați, este obligatorie NUMAI publicarea anunțului pe pagina web www.fonduri-ue.ro secțiunea „Achiziții privați”. În cazul autorităților contractante, publicarea anunțurilor aferente achizițiilor publice se va face conform nr. OUG 34/2006, cu modificările și completările ulterioare.
Răspuns: În ceea ce privește comunicatele de presă aferente proiectului, este recomandat ca acestea să fie publicate și pe pagina web a partenerului.
Răspuns: Nu este obligatoriu pentru toate materialele de comunicare, ci doar pentru paginile web dedicate proiectelor care beneficiază de un sprijin financiar de cel puțin 150.000 euro sau care este dezvoltat în parteneriat cu entități din state donatoare.
Răspuns: Sumele se transferă în euro în contul bancar al partenerului, fie în avans, ținând seama de planificarea activităților derulate de acesta, fie prin rambursarea cheltuielilor deja efectuate de partener.
Răspuns: Numai dacă există o solicitare în acest sens din partea partenerului.
Răspuns: În cazul partenerilor străini din statele donatoare (Norvegia, Islanda, Liechtenstein) se acceptă pentru justificarea cheltuielilor efectuate un raport de verificare a cheltuielilor (elaborat de un auditor independent și certificat în statul donator respectiv). Documentul va fi tradus în limba română/engleză, semnat şi ştampilat de promotor pentru conformitatea traducerii. In acest caz facturile nu sunt prezentate OP si necesitatea traducerii facturilor/documentelor justificative pentru plățile efectuate de partener nu este impusă de către OP.
Pentru alți parteneri externi, cât și în cazul în care pentru partenerul extern dintr-un stat donator nu sunt prevăzute cheltuieli cu auditorul independent, facturile și alte documente justificative vor fi traduse în limba română/engleză, semnate şi ştampilate pentru conformitatea traducerii.
Răspuns:În cazul partenerilor străini care justifică cheltuielile prin documente, nu prin raport de audit, facturile trebuie inscriptionate conform art. 5.(3) din contractul de finanțare.
In cazul celorlalți parteneri din statele donatoare, care au prevazut un auditor independent și certificat în statul donator respectiv, se va accepta pentru justificarea cheltuielilor efectuate un raport de verificare a cheltuielilor elaborat de auditor. Documentul va fi tradus în limba română/engleză, semnat şi ştampilat pentru conformitatea traducerii. În acest caz, facturile partenerului nu sunt prezentate OP.
Răspuns: Documentele justificative pot fi semnate pentru conformitate cu originalul de o persoană desemnată prin dispoziție/împuternicire a reprezentantului legal.
Răspuns: Partenerul de proiect dintr-un stat strain va da o declaratie pe proprie raspundere privind realizarea achizitiei publice din cadrul proiectului conform legislatiei nationale aplicabile.
In cazul partenerilor din state donatoare care isi justifica cheltuielile pe baza de raport de audit, acesta va fi însoțit de o declarație pe proprie răspundere a partenerului de proiect conform căreia procedurile de achiziție publică în cadrul proiectului s-au derulat conform legislației naționale aplicabile.
Răspuns: Da.
Răspuns: Raportul de audit trebuie elaborat de un auditor independent și certificat. Raportul de audit certifică faptul că cheltuielile solicitate sunt efectuate în conformitate cu Regulamentul privind implementarea Mecanismului Financiar al Spațiului Economic European 2009-2014, legea națională, practicile contabile și procedurile de achiziții publice din țara partenerului de proiect și cu prevederile acordului de parteneriat.
Răspuns: Partenerul de proiect (român sau străin) nu completează formularele de raportare către OP. Informațiile furnizate în Rapoartele intermediare de progres trebuie asumate în totalitate de către promotorul de proiect.
Răspuns: Periodicitatea raportării de către partener este stabilită de promotorul de proiect, în funcție de termenele impuse în contractul de finanțare pentru predarea RFI. Nu există un model standard de raportare a activității partenerului.
Răspuns: Personalul echipei de implementare din cadrul instituțiilor publice poate beneficia de majorarea menționată, în condițiile legii. Acordați atenție tuturor condițiilor aplicabile (nr. de proiecte implementate de instituție, nr. experți implicați etc.). Responsabilitatea aplicării prevederilor legale în vigoare revine promotorului de proiect.
Răspuns: Procedurile de achiziții vor fi verificate astfel:
- raportat la prevederile OUG 34/2006 și HG 925/2006, cu modificările și completările ulterioare, în cazul autorităților contractante (organizații publice)
- raportat la prevederile Ordinului nr. 1120/2013 și ale Ordinului nr. 1191/2014 în cazul organizațiilor private.
Verificarea se face ex-post, cu excepția unui eșantion stabilit și comunicat de către OP în timp util, pentru care se va face și verificare ex-ante.
Răspuns: Nu este necesară participarea reprezentanților OP la toate fazele de implementare a proiectului. OP va efectua vizite de monitorizare după informarea oficială a promotorului de proiect cu 2 săptămâni în avans sau vizite ad-hoc.
Răspuns: Transferul următoarei tranșe de pre-finanțare se operează doar în situația în care s-au realizat plăți în valoare de cel puțin 70% din prefinanțarea primită anterior. Dacă nu se reușește cheltuirea a cel puțin 70% în cadrul perioadei de raportare de 4 luni, aceasta se poate prelungi până la 6 luni.
Răspuns: Orice modificare a planului de achiziții trebuie notificată OP, conform modelelor și instrucțiunilor de completare puse la dispoziție de OP.
În ceea ce privește procedura de achiziții, în fișa de date/specificațiile tehnice se va preciza termenul de finalizare a proiectului, respectiv 30.04.2016, ca dată limită de finalizare a contractului.Atenție! Termenul de execuție/prestare/livrare nu poate depăși data limită de 30 aprilie 2016 in niciun caz.
Răspuns: Nu, ordinul MFE este aplicabil Programului Operaţional Sectorial „Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013". Cu toate acestea, promotorul trebuie să poată proba că achiziția s-a realizat la prețul pieței, raportat la utilizarea echipamentului în proiect.
Răspuns: Specificațiile tehnice prezentate generic în cererea de finanțare trebuie detaliate, dar în nici un caz modificate, în documentele procedurii de achiziție publică/procedurii simplificate. Acestea trebuie elaborate într-o manieră obiectivă/clară/detaliată pentru a se asigura îndeplinirea corespunzătoare a scopului proiectului.
Răspuns: Pe parcursul implementării proiectului, echipamentele pot fi transferate de la promotor la partener în baza unui Proces verbal de custodie. La finalizarea proiectului, acestea vor reveni organizației care va asigura sustenabilitatea proiectului.
Răspuns: Dacă linia bugetara nu a avut prevăzut buget inițial nu a existat nici activitate aferentă. Prin urmare linia bugetară către care se dorește realocarea de sume trebuie să aibă în corespondent derularea unei noi activități. Conform art. 19 din contractul de finanțare, includerea de noi activităţi eligibile care să contribuie la atingerea rezultatelor, indicatorilor şi obiectivelor specifice ale proiectului se realizează prin încheierea unui act adițional cu OP.
Răspuns: Orice modificare a contractului de finanțare și a anexelor sale se realizează cu acordul OP, prin transmiterea unei notificări și a unor documente justificative care să probeze necesitatea modificării.
Răspuns: Se va ține cont de legislația aplicabilă promotorului/partenerului. OP acceptă contracte individuale de muncă, contracte civile și/sau contracte de cesiune a drepturilor de autor sau a drepturilor conexe.
Răspuns: Având în vedere faptul că, costurile sunt încadrate la Cheltuieli de management, acesta trebuie să fie angajat al partenerului de proiect, conform legislației aplicabile acestuia.
Răspuns: Aceste cheltuieli pot fi decontate în cadrul oricărui tip de contract încheiat cu experții, în condițiile în care contractul prevede decontarea acestui tip de costuri, iar în bugetul proiectului sunt prevăzute costuri pentru deplasarea experților.
Răspuns: OP acceptă, în cazuri excepționale, înlocuirea justificată a unor membri ai echipei de implementare a proiectului cu persoane cu experiență similară. Solicitările de modificare a echipei de implementare, în sensul suplimentării numărului de posturi, vor fi analizate punctual în momentul primirii acestora și a documentelor justificative.
Răspuns: Depinde de încadrarea în capitole bugetare a cheltuielii aferente remunerării responsabilului financiar (cheltuieli de management/cheltuieli de consultanță/ onorarii experți). OP acceptă contracte individuale de muncă, contracte civile și/sau contracte de cesiune a drepturilor de autor sau a drepturilor conexe.
Răspuns: Da, dacă legislația le permite și numai dacă factura este emisă pe numele organizației partenere.
Răspuns: Prin raportările post-implementare, în perioada de sustenabilitate.
Răspuns: Se acceptă și plăți în numerar către furnizori persoane juridice, până la plafonul de 2.000 lei.
Răspuns: Ca regulă generală, promotorul de proiect varsă contribuția financiară proprie în contul de proiect, cont din care achită facturile aferente proiectului.