Granturile SEE oferă finanţare pentru 16 state membre UE din Europa Centrală, de Est şi de Sud. O sumă de 1,79 miliarde de euro a fost alocată în cadrul granturilor acordate de SEE şi Norvegia pentru perioada de programare 2009-2014.
Obiectivele generale ale Mecanismelor Financiare 2009-2014 sunt reducerea disparităţilor economice şi sociale în Spațiul Economic European şi întărirea relaţiile bilaterale dintre statele donatoare şi statele beneficiare.
În vederea unei implementări eficiente a Mecanismului Financiar SEE 2009-2014/Granturilor SEE a fost semnat un Memorandum de Înțelegere dintre Regatul Norvegiei, Republica Islanda, Principatul Liechtenstein și Guvernul României pentru perioada 2009 – 2014 care a intrat în vigoare la data de 22 martie 2012 și a fost amendat pe 18 octombrie 2012.
Prevederile și solicitările implementării Mecanismului Financiar SEE 2009-2014/Granturilor SEE sunt reglementate in Regulamentul privind Mecanismul Finaciar al Spațiului Economic European 2009-2014 si anexele sale. Mai multe informatii privind cadrul legal pot fi gasite pe www.eeagrants.org .
Granturile SEE contribuie, inter alia, la protejarea și revitalizarea patrimoniului cultural, la promovarea diversităţii culturale şi a dialogului intercultural, la protejarea minorităţilor şi la încurajarea schimburilor culturale prin finanţarea cu mai mult de 200 milioane de euro a acestora, în cele 16 state beneficiare. România beneficiază de finanţare în valoare de 20,8 milioane de euro în total pentru sectorul cultural.
Bugetul prezentei cereri de proiecte este 6.327.957 de euro.
În România, operatorul programului pentru “Promovarea diversităţii în cultură şi artă în cadrul patrimoniului cultural european”, denumit în continuare Programul, este Unitatea de Management de Proiect (UMP), din cadrul Ministerului Culturii, care implementează Programul în parteneriat cu Consiliul Artelor din Norvegia.
În cadrul prezentei cereri de proiecte se acordă sprijin minorității rome prin acordarea de finanțare proiectelor culturale care vizează aceste comunități. Cel puțin 10% din totalul costurilor eligibile ale Programului va fi alocat pentru îmbunătățirea situației populației rome.
Obiectivul general al Programului se referă la sporirea dialogul cultural şi la protejarea identității europene prin înţelegerea diversităţii culturale.
Obiectivele specifice ale Programului sunt:
Referitor la întărirea relațiilor bilaterale de cooperare între operatorii culturali din România și statele donatoare, Programul își propune ca, cel puțin 50% din proiectele derulate, să fie implementate în parteneriat cu organizații din statele donatoare.
Prezenta cerere de proiecte din cadrul Programului “Promovarea diversității în cultură și artă în cadrul patrimoniului cultural european” își propune următoarele:
În cadrul componentei Conştientizarea diversităţii culturale şi întărirea dialogului intercultural se urmărește obținerea următoarelor rezultate :
În cadrul componentei Documentarea istoriei culturale se urmărește obținerea următoarelor rezultate:
În cadrul prezentei cereri de proiecte, toate activitățile care au ca scop atingerea obiectivelor și rezultatelor prezentate mai sus sunt considerate eligibile. Activitățile vor fi orientate către sectoarele culturale și creative.
Lista următoarelor activități este indicativă:
Aceste activități pot fi derulate în următoarele domenii, dar fără a se limita la: arte plastice, arte vizuale, muzică, artele spectacolului, explorare/reprezentare a cunoștințelor tradiționale și promovarea acestora (valori, credințe, ritualuri etc.)
Vă rugăm să țineți cont că enumerarea tipurilor de activități de mai sus nu este limitativă, ci doar exemplificativă. Alte activităţi decât cele de mai sus pot fi considerate eligibile dacă solicitantul justifică necesitatea derulării lor în scopul implementării proiectului și contribuția lor la obiectivele Programului.
În cadrul acestei cereri de proiecte următoarele principii transversale trebuie luate în considerare în cadrul proiectelor: buna guvernare, dezvoltarea durabilă și egalitatea de gen (ref. Protocolul 38 B și Articolul 1.6 din Regulamente).
A. Buna guvernare
Buna guvernare este caracterizată de șase principii fundamentale: este participativă și incluzivă, responsabilă, transparentă, receptivă, eficace și eficientă și respectă principiul statului de drept. Implicită în acest sens este o toleranță zero față de corupție, faptul că punctele de vedere ale minorităților sunt luate în considerare, precum și faptul că vocile părţilor celor mai vulnerabile din societate sunt ascultate în procesul decizional. Aceste principii se aplică și la nivel de proiect. Transparența și deschiderea trebuie să caracterizeze toate etapele de implementare ale unui proiect.
B. Dezvoltarea durabilă
Dezvoltarea durabilă este definită ca "dezvoltarea care satisface nevoile prezentului, fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a îndeplini nevoile lor." Astfel, dezvoltarea durabilă este un concept integrat care include întotdeauna o perspectivă pe termen lung și care implică toate acțiunile umane până la nivel local. Dezvoltarea durabilă trebuie privită integrat, din toate cele trei perspective: economică, socială și de mediu. Principiile dezvoltării durabile din perspectiva adecvată specificului proiectului vor fi luate în considerare la nivel de proiect.
C. Egalitatea de gen
Egalitatea de gen este una dintre valorile fundamentale ale societății și presupune egalitatea de drepturi si șanse între femei si bărbați în toate sectoarele societății și economiei, cum ar fi reprezentare și participare, acces la resurse, drepturi, norme și valori. Proiectele finanțate în cadrul acestui Program trebuie să respecte prevederile legislaţiei în vigoare cu privire la egalitatea de gen şi de tratament egal între femei şi bărbaţi în domeniul muncii, egalităţii de şanse şi nediscriminare.
În cadrul proiectelor, se urmărește de asemenea contribuția acestora, directă sau indirectă, la următoarele teme orizontale: toleranța, combaterea discursului instigator la ură, a extremismului, rasismului, homofobiei, antisemitismului, hărțuirii sexuale, violenței împotriva femeilor, traficului.
Suma totală aferentă prezentei cereri de proiecte din cadrul Programului PA17/RO 13 „Promovarea diversității în cultură și artă în cadrul patrimoniului cultural european” este de 6.327.957 Euro. Această sumă este compusă din contribuția Mecanismului Financiar SEE 2009-2014/Granturile SEE în valoare de 5.378.763 Euro reprezentând 85% și contribuția Guvernului României în valoare de 949.194 Euro reprezentând 15% din valoarea totală a finanțării nerambursabile.
Bugetul va fi alocat ambelor componente ale Programului, după cum urmează:
Valoarea finanțărilor nerambursabile acordate unui proiect se va încadra între:
Pentru a verifica încadrarea în valoarea minimă si maximă a grantului, solicitantul va lua în considerare cursul InforEuro din luna lansării cererii de proiect (ianuarie 2014), respectiv 4,4707 lei.
Rata finanțării nerambursabile acordate este după cum urmează:
În cazul ONG-urilor, contribuţia în natură este acceptată. Astfel de contribuţii se vor ridica la maximum 50% din cofinanţarea asigurată de solicitant. Contribuţiile în natură sunt posibile numai sub formă de muncă voluntară, conform legii.
Baza de calcul a preţurilor unitare pentru munca voluntară va fi reprezentată de datele oficiale privind salariul minim pe economie la nivel naţional, aşa cum a fost stabilit de Comisia Naţională de Prognoză în vigoare la momentul lansării cererii de oferte. Veniturile nete eventuale obţinute/generate într-un proiect trebuie să fie reinvestite în proiect.
Mai multe detalii despre aceste aspect sunt disponibile în Ghidul Solicitantului.
Atenție! |
În plus, solicitanţii nu vor primi finanțare în cadrul Programului dacă se vor afla în una din următoarele situații:
Solicitantul nu va primi finanțare nerambursabilă dacă în dosarul de finanţare prezintă informaţii care nu corespund cu documentele suport depuse în etapa de contractare (nu se admit justificări de tipul introducerii eronate a datelor)
Solicitantul va completa, semna și ștampila Declarația de eligibilitate (Anexa 3) și o va depune împreună cu cererea de finanțare.
Proiectele pot fi implementate în parteneriat cu entități din România sau din alte țări. În vederea consolidării cooperării, parteneriatele între organizațiile din România și statele donatoare sunt încurajate și primesc punctaj suplimentar.
Un Promotor de Proiect din România poate stabili un parteneriat cu unul sau mai multe entități juridice
Partenerul de proiect va îndeplini următoarele cerințe:
Partenerii pot participa la cofinanțarea proiectului, pot fi implicați în concepția și în implementarea activităților. Solicitantul este însă responsabil cu depunerea cererii de finanţare şi semnarea contractului cu Operatorul de Program. Rolul fiecărui partener trebuie precizat foarte clar şi detaliat în cadrul cererii de finanţare şi în Scrisoarea de intenție privind parteneriatul, precum și ulterior în Acordul de parteneriat.
Toate costurile proiectului trebuie să fie direct legate de implementarea activităţilor propuse. Toate costurile proiectului trebuie să fie proporţionale, justificate şi necesare pentru implementarea proiectului şi să fie realizate efectiv de către Promotorul Proiectului/ Partenerul Proiectului.
5.1. Următoarele costuri ale proiectului sunt considerate costuri eligibile în cadrul prezentei cereri de proiecte:
a) Costuri de management, care includ, dar fără a se limita la:
b) Costuri pentru consultanță și expertiză, care includ, dar fără a se limita la:
c) Costuri specifice, care includ, dar fără a se limita la:
d) Costuri indirecte
Costuri indirecte = X% * (costurile totale eligibile directe)
X% se calculează prin aplicarea uneia dintre următoarele două formule:
a) x% = numărul personalului din proiect / numărul total al personalului angajat de către promotorul de proiect sau partener x 100
sau
b) x% = zona de birouri aferente proiectului / spatiul total al clădirii proiectului x 100
e) TVA-ul nerecuperabil.
Atenție! |
Următoarele categorii de cheltuieli nu sunt eligibile:
Promotorii de proiect şi partenerii lor care sunt instituţii publice în România, finanţate prin Program trebuie să respecte toate reglementările naţionale aplicabile, în special legislaţia naţională privind achiziţiile publice, adică Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind acordarea contractelor de achiziţii publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Promotorii de proiect şi partenerii lor care sunt entităţi private în România, finanţate prin Program trebuie să respecte integral prevederile Ordinului de Ministru nr. 1120/2013 privind procedurile simplificate aplicate beneficiarilor private în cazul proiectelor finanţate prin Instrumente Structurale, Obiectivul de Convergenţă şi al proiectelor finanţate prin Granturile SEE şi Norvegia pentru atribuirea contractelor de bunuri, lucrări sau servicii, respective Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare, dacă este cazul conform art.9, par. c şi c1.
Principiile fundamentale ale implementării procedurii de achiziţii publice includ: tratamentul egal al contractorilor şi transparenţa procedurii, termene limită corespunzătoare, recunoaştere reciprocă a diplomelor, certificatelor şi a altor documente referitoare la calificările profesionale, în conformitate cu legea românească, măsuri de publicitate corespunzătoare referitor la procedura de achiziție, proporționalitatea și eficiența utilizării fondurilor.
În conformitate cu prevederile OUG nr.117/2006 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, normele privind ajutoarele de stat se aplică întreprinderilor economice cu scop lucrativ. Ținând seama de specificul activităților care urmează a fi finanțate în cadrul Programului, activități pentru desfășurarea cărora solicitanții nu acționează ca un agent economic și pentru care nu există premise pentru a aprecia că va fi distorsionată concurența pe piața Uniunii Europene, precum și limitele maxime ale finanțării nerambursabile acordate pentru fiecare proiect, acest Program nu cade sub incidența prevederilor privind ajutorul de stat. Promotorii de proiecte cărora li se adresează acest Program sunt organizații, publice sau private, care nu au scopul de a obține profit.
Plăţile efectuate de către Operatorul de Program către Promotorii de proiect se fac forma sub de plata avansului, plăţi intermediare şi plata soldului final. Plata avansului va fi stabilită în planul financiar al fiecărui proiect şi nu va depăşi 30% din grantul total acordat proiectului.
Plățile către proiecte, se fac sub formă de prefinanțare (avans și plăți intermediare), cu excepția soldului final:
Pentru proiectele individuale, criteriile de selecţie sunt:
Criteriile de evaluare detaliate şi punctajele maxime care vor fi acordate sunt prezentate în tabelul de mai jos:
Criterii de evaluare |
Punctaj maxim |
I. Calitate și inovare |
20 |
I.1. Calitatea de ansamblu a proiectului |
10 |
I.2. Caracterul inovativ al abordării, metodelor și tehnicilor propuse prin proiect |
10 |
II. Relevanța proiectului |
30 |
II.1. Relevanta proiectului față de nevoile identificate: |
5 |
|
3 |
|
2 |
II.2. Contribuția la componentele Programului:
|
6 |
II.3. Coerența cu politicile relevante naționale și/ sau europenedin domeniul cultural |
2 |
II.4. Contribuția la susținerea diversității și identității comunităților culturale, inclusiv etnia romă* |
10 |
II.5. Parteneriatul cu organizații din statele donatoare |
5 |
|
3 |
|
2 |
II.6. Relevanța proiectului față de principiile transversale |
2 |
III. Fezabilitatea proiectului |
30 |
III.1. Capacitatea și experiența solicitantului si a partenerilor (dacă este cazul) |
8 |
|
4 |
|
4 |
III. 2 Metodologie |
12 |
|
4 |
|
4 |
|
2 |
|
1 |
|
1 |
III. 3 Buget |
10 |
III.3.1. Raportul cost - eficiență |
5 |
III.3.2. Corelarea cheltuielilor estimate cu activitățile și rezultatele propuse ale proiectului |
5 |
IV. Impactul cultural al proiectului |
20 |
IV.1. Vizibilitatea proiectului și/sau audiența obținută |
10 |
IV.2. Beneficiile sociale, economice și culturale create prin proiect pentru comunitatea relevantă |
3 |
IV.3. Capacitatea de diseminare și de utilizare a rezultatelor proiectului |
7 |
Punctaj total |
100 |
* Punctajul de la II.4. se acordă astfel:
Procedura de selecţie
Mai multe informaţii despre procedura de selecţie se găsesc în Ghidul Solicitantului.
Din motive legate de tratament egal şi nediscriminare, solicitanţii nu vor contacta operatorul de program nici evaluatorii după termenul de depunere a cererilor de finanţare, decât în cazul în care li se solicită clarificări de către operatorul de program.
Perioada de implementare a proiectelor în cadrul acestei cereri de proiecte nu trebuie să depăşească data de 30 aprilie 2016.
Formularul de cerere de finanţare este disponibil pe pagina de internet dedicat Programului: www.fonduri-diversitate.ro şi pe site-ul Unităţii de Management a Proiectului din cadrul Ministerului Culturii: www.umpcultura.ro. Cererea de finanţare va fi completată în limba română, însoţită de un rezumat în limba engleză. Pentru proiectele depuse în parteneriat cu entităţi din alte state, cererea va fi completată atât în limba română cât şi în limba engleză. Dacă există documente suport în altă limbă decât română sau engleză, trebuie să fie însoţite de o traducere în limba română și/sau engleză. Cererile de finanţare scrise de mână nu vor fi acceptate.
Cererile de finanţare vor fi depuse:
Dosarul cererii de finanțare se trimite într-un plic sigilat, prin poştă recomandată, curier sau se depune personal, în intervalul orar 9.00-17.00 de luni până joi și 9.00-12.00 vineri, la adresa:
Unitatea de Management a Proiectului
Ministerul Culturii
Bld. Unirii 22, Et .5, Camera 503, sector 3, Bucureşti, cod poştal 030833
Plicul sigilat trebuie să aibă inscriptionata menţiunea:
EEA Grants
PA 17/RO13 - Promovarea diversității în cultură și artă în cadrul patrimoniului cultural european”
Cerere de proiecte– Proiecte mari
Solicitant: < Nume complet şi adresa>
Titlul proiectului: Proiect <Titlu>
Data limită de depunere a cererilor de finanţare este 07 aprilie 2014. Se consideră relevantă data preluării de către serviciul de curierat sau data ştampilei poştei care atestă preluarea.
În cazul folosirii serviciilor poştale, vă recomandăm să transmiteţi dosarul cererii de finanţare cu confirmare de primire şi să păstraţi recipisa de la poştă.
Depunerea personală la adresa de mai sus este posibilă până cel târziu la data de 07 aprilie 2014, orele 12:00.
Pentru informaţii suplimentare vă rugăm să contactaţi:
Unitatea de Management a Proiectului
Ministerul Culturii
office@fonduri-diversitate.ro
Telefon/ fax: 021-2228479, 021-2244512.
Detalii de contact pentru căutarea unui partener din Norvegia, Islanda și Liechtenstein:
Håkon Halgrimsen
Arts Council Norway/ Norsk kulturråd
Postboks 8052 Dep, 0031 Oslo, NORWAY
Tel.: +47 21045964 and +47 21 04 58 00
E-mail: kulturutveksling@kulturrad.no
Website: www.norskkulturrad.no
Guðný Helgadóttir
Head of Division
Department of Cultural Affairs
Ministry of Education, Science and Culture
Sölvhólsgötu 4 IS-150 Reykjavík , ICELAND
Tel. +354 545 9500
E-mail: gudny.helgadottir@mrn.is
Kerstin Appel-Huston
Senior Advisor to the Minister of Cultural Affairs
Government – Principality of Liechtenstein
Regierungsgebäude
Peter-Kaiser-Platz 1
P.O. Box 684 9490 Vaduz, LIECHTENSTEIN
Tel.: +423 236 60 24
E-mail: Kerstin.Appel@regierung.li
CLARIFICARE privind realizarea de proiecte în parteneriat cu entități din alte state
ERATĂ Anexa 4 - Declarația eligibilitate partener